20100726

Разваленото "здравей"

Не всеки, който те поздравява има намерение да те поздрави. Просто "здравей" без основание, без цел, замисъл.. Здравей - казвам аз - не си добре дошъл. Трилогия на разума, конфликт с личността. Защо, защо да ми се говори и да казвам "здравей" на когото ми хрумне - изкуствена усмивка, присмихнати устни, фалшиви трапчинки и издаващият поглед, който изразява всичко друго, но не и безпредметният поздрав. Аз не се усмихвам на всеки. Даже предпочитам студенината в приветливостта ми, нежното отблъскващо "здрасти, но защо" в изражението ми. Чакащ истинското изкупление, искам да разкажа приказка за едно пиано. Имал го в дома си един заможен човек, един лорд.. толкова почтен и заможен, толкова харизматичен и умел, че конят му пръхтял като го видел, а на вестникарят му било неудобно да пипне резето на портата в двора.. Този лорд на никой никога не казвал "здравей", вървял с цялата си гордост и всевишие и обичал единствено лулата си. Толкова се гордял с пианото си, толкова го хвалил, че то се прочуло из цялото кралство. Но не можел да свири на него - било му подарък. Толкова имал мерак да се научи, толкова много знатни пианисти се изредили да го обучават и толкова певци и певици му давали тон, че накрая никой не искал да ходи при него поради некъдърността му и музикалната инвалидност, която била неизбежно вкоренена в същността му.. Един ден той подминал просяк, който му се усмихнал и поискал монета. Подминал го небрежно. - За какво Ви е това пиано, като не можете да му се насладите, провикнал се просякът - не помагате на бедните, носят се слухове че не сте помазан дори с дарба, никого не поздравявате, не познавате хората и нямате красота в очите..услужете ми с монета, аз ще избавя сър Лорда от умопомрачението му. Големецът сиво му се усмихнал и продължил; върнал се в покоите си, изпил бутилка ром, запалил пианото и се проснал мъртво пиян на земята.. На сутринта цялото кралство се било събрало пред останките от имението му, а просякът далеч от това събитие, продължавал да свири на хармониката си и да моли за монети... Богатството е вътрешната подбуда да кажеш "здравей" на себе си.

1 коментар: